Hoewel ik weet dat ik in mijn eentje niet de aarde kan redden van de gevolgen van klimaatverandering, probeer ik toch zoveel mogelijk mijn steentje bij te dragen. Afval wordt bij ons thuis keurig gescheiden, onze elektra wekken we op met zonnepanelen en we rijden privé zoveel mogelijk elektrisch (wanneer fietsen of wandelen geen optie is uiteraard). Niets is dan ook zo frustrerend als er buiten je eigen invloedssfeer keuzes voor je worden gemaakt die verre van milieubewust zijn.

Toen de winkels door de coronamaatregelen gesloten waren, was ik genoodzaakt om online een aantal dingen te bestellen. Ik had een stuk of 5 dingen nodig en bestelde die bij één winkel, zodat maar eenmaal het bestelproces in gang gezet hoefde te worden en er 1 bezorger zou rijden met zijn, ongetwijfeld niet zo milieuvriendelijke, bestelbus.

Het was dan ook een behoorlijke deceptie toen ik die week erop vier verschillende pakketten ontving. Die week stond er elke dag een andere bezorger aan de deur met een grote kartonnen doos, elk product in de doos was op zijn beurt weer verpakt in een plastic verpakking en in elk pakket vond ik een stapel papieren facturen, retourformulieren en andere informatie. Voor die 5 bestelde producten waren dus 4 kartonnen dozen gebruikt, een vuilniszak vol plastic verpakkingsmateriaal, 10 A4tjes uitgeprint en 4 bezorgers de weg op gegaan. Kan dit echt niet op een manier die minder belastend is voor het milieu?

 

shutterstock_604551239

Jaarlijks worden er in Nederland zo’n 400 miljoen pakketten verzonden. Gemiddeld bevatten die verpakkingen 50% ‘lucht’, er zijn zelfs uitschieters bekend van 90% verpakkingsmateriaal.
Reden hiervoor is dat de grote webwinkels gebruik maken van een beperkt aantal standaardmaten verzenddozen. Waardoor iets kleins als een doosje schroeven wordt verzonden in een doos met formaat schoenendoos.
Voor hen betekent dit werken met standaardverpakkingen een versimpeling van het proces en daarmee economische groei. Voor het milieu daarentegen heeft dit een enorme negatieve impact, want niet alleen de stapel verpakkingsafval neemt jaarlijks schrikbarend toe. Ook het aantal reisbewegingen van de koeriersdiensten is vele malen hoger. Men verwacht dat het aantal online aankopen de komende jaren alleen maar verder zal oplopen. Het is dus van groot belang dat de webshops, maar ook wij als consumenten, stilstaan bij deze problematiek en hierin betere keuzes maken.

Er zijn al een aantal webshops die gebruik maken van een machine die verpakkingsmateriaal op maat maakt, waarmee er maximaal 25% ‘lucht’ in een doos zit. Fietskoeriers en elektrische koeriersbussen zijn steeds meer in opkomst.
En gelukkig kan je bij veel webshops al aangeven dat je liever iets langer wacht tot alle producten tegelijk in 1 doos verstuurd kunnen worden. Al vraag ik me af waarom dit nog niet overal de standaard is. Consumenten die toch de milieu-onvriendelijke optie willen van verschillende deelleveringen, mogen daarvoor wat mij betreft een flink bedrag in rekening gebracht krijgen.
En waar we een aantal jaren geleden nog moesten wennen aan het verdwijnen van het gratis plastic tasje in winkels, vinden we het nu al heel normaal om een eigen tas mee te nemen. Een vervolg zou kunnen zijn om ook de kosten voor verpakkingsmateriaal bij online winkelen in rekening te brengen bij de consument.
Een andere interessante optie is het gebruiken van RePacks, herbruikbare plastic verpakkingsenveloppen die gemaakt zijn van gerecycled polypropeen. Deze grote zakken zijn verkrijgbaar in 3 maten en gaan tot wel 20 bestellingen mee. Het idee is dat consumenten de RePack na ontvangst van hun product weer per post terugsturen naar de afzender. Deze kan de Repack vervolgens opnieuw gebruiken. Een aantal webshops maakt hier al gebruik van, maar nog niet op grote schaal.

Als de komende jaren het aantal online aankopen inderdaad blijft stijgen, is het belangrijk dat bewustwording van de impact op het milieu hoog op de agenda staat. Zowel van de webshops, de politiek als van de consument zelf.

Sta jij wel eens stil bij jou impact op het milieu als je iets online bestelt? En misschien nog belangrijker:

World,Biodiversity,For,Sustainable,Ecological,Environment,,And,Harmony,Living,With

Save Our Planet