Als we spreken over technologie bedoelen we vaak apparaten die ons een makkelijker of beter leven geven. Zoals een smartphone of zonnecellen. Maar met technologie wordt sinds de opkomst van de pc ook software bedoeld. Voorbeelden hiervan zijn onder andere: kunstmatige intelligentie (A.I.), simulatie- en game-engines.

Specifiek deze drie zullen onze wereld gaan veranderen. Steeds meer zullen we de wereld om ons heen gaan simuleren, zodat we betere beslissingen kunnen nemen. Als we in staat zijn om een virtuele wereld te creëren die niet meer van de werkelijkheid te onderscheiden is, geeft ons dat tal van mogelijkheden om gevolgen van beslissingen te onderzoeken, voordat we die in het “echt” gaan uitvoeren. Wij geloven dat als mensen echt de gevolgen van keuzes begrijpen, zij betere beslissingen nemen voor ons hele ecologische systeem en hierdoor de noodzakelijke transitie kunnen versnellen.

Kunstmatige intelligentie

Dit is voor velen nog een ver- van-je-bed-show, maar wordt door ons allemaal al constant gebruikt. Wat dacht je bijvoorbeeld van Spotify waar een A.I. je een voorkeurslijst laat zien van je favoriete muziek. Overigens gebeurt dit ook in Netflix, YouTube en alle andere Sociale Media. Maar minder aandacht is er voor de voortgang in specifieke onderdelen van kunstmatige intelligentie zoals Natural Language Processing (NLP), het deel van deep learning dat zich bezighoudt met communicatie tussen mens en A.I. Een mooi voorbeeld hiervan is van het Googleteam (wel even je geluid aanzetten). Of het voorbeeld van NVIDIA waarbij communicatie ook een expressie van de A.I. betreft waardoor het nog natuurlijker lijkt en die zij om een voor de hand liggende reden “Jarvis” hebben genoemd.

Dit zijn slechts voorbeelden van NLP-algoritmes. Maar er is zoveel meer. Deep learing voor beeldherkenning of voor analyse van niet gelabelde data. Bij vastgoedontwikkeling kun je bijvoorbeeld denken aan het analyseren van pointclouds (een dataset die een object of gebied representeert). Het beste van al deze ontwikkelingen is nog dat het gratis of bijna gratis door de onderzoekers beschikbaar gesteld wordt, zodat iedereen dit kan gebruiken.

maxresdefault-1

Google NLP A.I.

maxresdefault-2

Jarvis the conversational A.I.

The future is better than the past, is exciting and one where you want to be part of.

Simulatie-engines

Op het gebied van simulatie van gebeurtenissen in de echte wereld is op dit moment veel te doen. Denk voor onze branche bijvoorbeeld aan het fysische gedrag van gebouwen of gedrag van mensen in die gebouwen. Maar ook het automatiseren van ontwerptaken zoals, ontwikkelen van plattegronden, installatie-ontwerp, constructie en dergelijke.

De basis van al deze ontwikkelingen is open-source software. Dat is software waarvan de broncode beschikbaar gesteld wordt aan iedereen. Dat is een geweldige ontwikkeling, want niks is zo snel ontwikkeld als we dat met veel mensen tegelijk kunnen doen. Daarnaast is de flexibiliteit van deze software zo groot dat je het heel gemakkelijk in eigen toepassingen kan gebruiken. Rhino met Grasshopper is hiervan een voorbeeld.

Met deze software kan je geautomatiseerde taken uitvoeren en zelfs real-time wijzigen en gebruiken door het bijvoorbeeld te koppelen aan andere openbare databases. Voor Nederland zijn Pdok of KNMI voorbeelden hiervan. Dit opent de weg voor ons om onze klanten daadwerkelijk de regie te geven over veranderingen voor hun eigen gebouw. En voor klanten om zoals Microsoft noemt in zijn “Third wave of computing” een digitale “Try-before-you-buy”.

In the future, we will have video games so realistic you won’t be able to tell the difference between games and reality.Elon Musk

Game-engines

Oké, dan kunnen we dus taken automatiseren en real-life gebeurtenissen fysisch betrouwbaar simuleren. Maar dan zijn we er nog niet. Nu moeten we het ook nog visualiseren, zodat iedereen makkelijk begrijpt wat er gebeurt. Dit is het vak van game-ontwikkeling. Hiervoor zijn gespecialiseerde reken-engines nodig om de simulatieresultaten fotorealistisch weer te geven. Wij gebruiken hiervoor Unreal Engine 4 en binnenkort 5. Dit is de game-engine van Epic Games, de makers van onder andere de populaire game Fortnite.

Dankzij technologische ontwikkeling van deze game-engine hebben we nu bijna onbegrensde mogelijkheden om mensen het gevolg van keuzes te laten ervaren.  Met meerdere gebruikers tegelijkertijd op elk denkbare device. Denk aan smartphones, tablets, laptops of mixed reality brillen.
Het is niet alleen software overigens maar ook hardware dat op dit moment een grote ontwikkeling laat zien. Door NVIDIA bijvoorbeeld heeft, zo’n kleine twee jaar geleden een grafische processor unit gelanceerd met real-time raytracing. Dit geeft niet alleen fotorealistische kwaliteit van beelden tot wel 8k, maar simuleert ook hoe voorwerpen reageren op licht, wat de ervaring realistisch maakt. Voor ons was dit twee jaar geleden het moment om definitief dit pad in te slaan.

maxresdefault-5

Unreal engine 5

maxresdefault-4

Real-Time Ray-Tracing Powered by NVIDIA RTX

Gaat technologie onze planeet redden?

Ja, wij geloven van wel. We zijn ons er terdege van bewust dat de natuur zich echter niet laat engineeren. De schade als gevolg van zalmkwekerijen is daar zeker een voorbeeld van. We kunnen zalm niet kweken of “verbouwen” als tarwe, het bijna uitsteven van de zalm is het gevolg. “Handen af” is in dit geval de beste optie en de natuur zelf laten herstellen.

Vastgoedontwikkeling, inrichting van onze habitat en overgaan op alternatieve energiebronnen is een heel ander verhaal. Juist hier kan engineering wel helpen en versnellen. In die zin kan technologie onze planeet dus redden van een alsmaar groter wordende CO2-uitstoot en uiteindelijk voorkomen dat onze planeet onbewoonbaar wordt. Sinds we met K & R twee jaar geleden dit pad zijn gaan verkennen is er inmiddels een hele ontwikkeling geweest. Als vanzelfsprekend moeten we ook nog een hele weg gaan. Enerzijds omdat we aan het leren zijn, hoe we bijna onbegrensde tools kunnen gebruiken. Anderzijds omdat er dagelijks nieuwe technologie beschikbaar komt, die het voor ons mogelijke maakt weer een stap te zetten in deze ontwikkeling.
Het uiteindelijke doel is dat onze klanten zelf de regie krijgen over de ontwikkeling van hun huisvesting en dan tot en met de gebruiker zelf. Niet alleen de professionals, zoals medewerkers van een huisvestingsafdeling. We laten jullie graag een aantal voorbeelden zien. Het zijn video’s, maar bij onze klanten worden deze projecten als een game gespeeld.

maxresdefault

Casestudie gevel en binnenklimaat

Thumb re

Casestudie indeling en interieur

Human Habitat Creator phase 1 (1).00_00_40_19.Still001

PV-studie nieuwbouw Rijnstate Ziekenhuis Elst

Nieuws Ontwikkeling Thoughts & Opinions

Leave a Comment